Hopp til innhold

Rettspraksis.no:Ukens artikkel/Uke 41, 2018: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Rettspraksis
FredrikL (diskusjon | bidrag)
Ingen redigeringsforklaring
FredrikL (diskusjon | bidrag)
mIngen redigeringsforklaring
Linje 1: Linje 1:
[[File:ThorvaldBoye - Kopi.jpg|right|x150px|Foto: Ukjent / Wikimedia]]
[[File:ThorvaldBoye - Kopi.jpg|right|x150px|Foto: Ukjent / Wikimedia]]
'''Thorvald Boye''' (født 1. februar 1871 i Arendal, død 10. desember 1943) var jurist og dommer i Norges Høyesterett.
:'''Thorvald Boye''' (født 1. februar 1871 i Arendal, død 10. desember 1943) var jurist og dommer i Norges Høyesterett.


Boye ble cand.jur. i 1894 og fra 1895 var han sorenskriverfullmektig. Fra 1897 var han ansatt i Justisdepartementet. I 1911 ble han forfremmet til byråsjef. Året etter ble han dr.jur. for avhandlingen "De væbnede Neutralitetsforbund" og tilsatt som lærer i statsrett og folkerett ved Den Militære Høiskole, der han var frem til 1935. Han underviste også deltid ved Universitetet i Oslo. Fra 1913 var han i det nyopprettede Sosialdepartementet. Fra 1917 var han ekspedisjonssjef og fra 1922 høyesterettsdommer. [[Thorvald Boye|Les mer...]]
:Boye ble cand.jur. i 1894 og fra 1895 var han sorenskriverfullmektig. Fra 1897 var han ansatt i Justisdepartementet. I 1911 ble han forfremmet til byråsjef. Året etter ble han dr.jur. for avhandlingen "De væbnede Neutralitetsforbund" og tilsatt som lærer i statsrett og folkerett ved Den Militære Høiskole, der han var frem til 1935. Han underviste også deltid ved Universitetet i Oslo. Fra 1913 var han i det nyopprettede Sosialdepartementet. Fra 1917 var han ekspedisjonssjef og fra 1922 høyesterettsdommer. [[Thorvald Boye|Les mer...]]

Sideversjonen fra 22. mai 2018 kl. 18:45

Foto: Ukjent / Wikimedia
Foto: Ukjent / Wikimedia
Thorvald Boye (født 1. februar 1871 i Arendal, død 10. desember 1943) var jurist og dommer i Norges Høyesterett.
Boye ble cand.jur. i 1894 og fra 1895 var han sorenskriverfullmektig. Fra 1897 var han ansatt i Justisdepartementet. I 1911 ble han forfremmet til byråsjef. Året etter ble han dr.jur. for avhandlingen "De væbnede Neutralitetsforbund" og tilsatt som lærer i statsrett og folkerett ved Den Militære Høiskole, der han var frem til 1935. Han underviste også deltid ved Universitetet i Oslo. Fra 1913 var han i det nyopprettede Sosialdepartementet. Fra 1917 var han ekspedisjonssjef og fra 1922 høyesterettsdommer. Les mer...