Rt-1981-1305: Forskjell mellom sideversjoner

FredrikL (diskusjon | bidrag)
mIngen redigeringsforklaring
FredrikL (diskusjon | bidrag)
Ingen redigeringsforklaring
Linje 7: Linje 7:
Rt-1981-1305
Rt-1981-1305
|Sammendrag=
|Sammendrag=
Saken gjaldt spørsmål om straffbarheten av meningsytringer fremsatt på løpesedler om religionen Islam. Dissens: 3-2
Saken gjaldt spørsmål om straffbarheten av meningsytringer fremsatt på løpesedler om religionen Islam.
 
A, en 61 år gammel kvinne, hadde fremsatt ytringer om Islam og norske myndigheter på 3 løpesedler i forbindelse med «Organisasjonen mot skadelig innvandring i Norge». Heredsretten dømte kvinnen til 120 dagers betinget fengsel. Hun anket lovanvendelsen og straffutmålingen til Høyesterett.
 
Høyesterett var samstemt om at ytringer om norsk invandringspolitikk og mot religionen Islam ikke rammes av Straffeloven (1902) § 135a, men delte seg når det gjaldt helhetsvurderingen av ytringene, som flertallet samlet fant å være så massive og fordømmende at det var uakseptabelt. Høyesterett var samstemt om at det ikke var et straffbarhetsvilkår om ytringer er uriktige, men at det likevel er et moment i en helhetsvurdering. Videre var det enighet om domfeltes subsidiære anførsel om at unnskyldelig rettsvillfarelse ikke kunne føre frem.
 
Høyesterett fastsatte straffen til 60 dagers betinget fengsel. Dissens: 3-2
|Stikkord=
|Stikkord=
(Løpeseddel-dommen), Strafferett, Meningsytringer, Blasfemi, Religionskritikk, Ytringsfrihet, Rettsvillfarelse, Lovanvendelse, Straffutmåling
(Løpeseddel-dommen), Strafferett, Meningsytringer, Blasfemi, Religionskritikk, Ytringsfrihet, Rettsvillfarelse, Lovanvendelse, Straffutmåling
|Saksgang=
|Saksgang=
Høyesterett L.nr. 134B/1981
Asker og Bærum herredsrett 07.05.1981 - Høyesterett HR-1981-134-B, L.nr. 134B/1981
|Parter=
|Parter=
Påtalemyndigheten (statsadvokat Ole Haugstad) mot A (advokat Erik Gjems-Onstad)
Påtalemyndigheten (statsadvokat Ole Haugstad) mot [A-kvinne] (advokat Erik Gjems-Onstad)
|Forfatter=
|Forfatter=
Schweigaard Selmer, Endresen, Bølviken, Mindretall: Aasland, Holmøy
Schweigaard Selmer, Endresen, Bølviken, Mindretall: Aasland, Holmøy
Linje 19: Linje 25:
[https://lovdata.no/lov/1902-05-22-10/§135a Straffeloven (1902) §135a], [https://lovdata.no/lov/1902-05-22-10/§142 §142], [https://lovdata.no/lov/1902-05-22-10/§52 §52], [https://lovdata.no/lov/1814-05-17/§100 Grunnloven (1814) §100], [https://lovdata.no/lov/1887-07-01-5/ Straffeprosessloven (1887)]
[https://lovdata.no/lov/1902-05-22-10/§135a Straffeloven (1902) §135a], [https://lovdata.no/lov/1902-05-22-10/§142 §142], [https://lovdata.no/lov/1902-05-22-10/§52 §52], [https://lovdata.no/lov/1814-05-17/§100 Grunnloven (1814) §100], [https://lovdata.no/lov/1887-07-01-5/ Straffeprosessloven (1887)]
}}
}}
Dommer Aasland: Asker og Bærum herredsrett avsa 7. mai 1981 dom med slik domsslutning:  
Dommer <b>Aasland</b>: Asker og Bærum herredsrett avsa 7. mai 1981 dom med slik domsslutning:  


«1. A, født xx.xx.1919, dømmes for overtredelse av straffelovens §135a til fengsel i 120 - etthundreogtyve - dager. Straffens fullbyrdelse blir å utsette i medhold av straffelovens §52 flg. med en prøvetid av 2 - to - år.  
<span id="rp-innrykk">«1. A, født xx.xx.1919, dømmes for overtredelse av straffelovens §135a til fengsel i 120 - etthundreogtyve - dager. Straffens fullbyrdelse blir å utsette i medhold av straffelovens §52 flg. med en prøvetid av 2 - to - år.</span>


2. Saksomkostninger ilegges ikke.»  
<span id="rp-innrykk">2. Saksomkostninger ilegges ikke.»</span>


Domfellelsen gjelder uttalelser som A fremsatte som hovedaksjonsleder i «Organisasjonen mot skadelig innvandring i Norge» i tre løpesedler som hun forfattet og lot distribuere blant allmennheten i tiden januar til juni 1980. Løpesedlene ble spredt i et samlet antall på ca. 16.000 eksemplarer. De inneholder kraftige angrep på religionen Islam, det tas sterkt til orde mot innvandring i Norge av islamske fremmedarbeidere, og det gis en negativ omtale av disse.  
Domfellelsen gjelder uttalelser som A fremsatte som hovedaksjonsleder i «Organisasjonen mot skadelig innvandring i Norge» i tre løpesedler som hun forfattet og lot distribuere blant allmennheten i tiden januar til juni 1980. Løpesedlene ble spredt i et samlet antall på ca. 16.000 eksemplarer. De inneholder kraftige angrep på religionen Islam, det tas sterkt til orde mot innvandring i Norge av islamske fremmedarbeidere, og det gis en negativ omtale av disse.  
Linje 49: Linje 55:
Aktor har i det vesentlige henholdt seg til herredsrettens dom.  
Aktor har i det vesentlige henholdt seg til herredsrettens dom.  


<b>Jeg er kommet til</b> at anken ikke kan føre frem.  
<span id="premiss"><b>Jeg er kommet til</b> at anken ikke kan føre frem.</span>


Jeg behandler først anken over lovanvendelsen.  
Jeg behandler først anken over lovanvendelsen.  
Linje 65: Linje 71:
Den første løpeseddel oppgir å skrive seg fra styret i Organisasjonen mot skadelig innvandring i Norge, og har følgende innhold:  
Den første løpeseddel oppgir å skrive seg fra styret i Organisasjonen mot skadelig innvandring i Norge, og har følgende innhold:  


«Kjære medlemmer, og alle andre, som føler ansvar for Norges fremtid. Godt Nytt År! Vi fortsetter vår felles kamp mot skadelig inn vandring!  
<span id="rp-innrykk">«Kjære medlemmer, og alle andre, som føler ansvar for Norges fremtid. Godt Nytt År! Vi fortsetter vår felles kamp mot skadelig inn vandring!</span>


Vår appell er: Kjemp med alle lovlige midler, hver på sin plass i samfunnet!  
<span id="rp-innrykk">Vår appell er: Kjemp med alle lovlige midler, hver på sin plass i samfunnet!</span>


La ikke en dag gå uten at Dere agiterer og opponerer for det vi vet er rett. Dere kan se vi har fått rett i alt vi har sagt, og flere innrømmelser og enda verre avsløringer vil komme. For innvandringen stinker av bestikkelser, løgn og korrupsjon, menneskesmugling, narkotikahandel med mere. Mange går på akkord med innvandrernes trusler om å angi skammelige og ulovlige forhold  
<span id="rp-innrykk">La ikke en dag gå uten at Dere agiterer og opponerer for det vi vet er rett. Dere kan se vi har fått rett i alt vi har sagt, og flere innrømmelser og enda verre avsløringer vil komme. For innvandringen stinker av bestikkelser, løgn og korrupsjon, menneskesmugling, narkotikahandel med mere. Mange går på akkord med innvandrernes trusler om å angi skammelige og ulovlige forhold.</span>


Vi må be alle å tenke over hva kampen gjelder: Miljøet i boligområder og i skoler, på arbeidsplasser, i gatene og på resauranter og spisesteder, hvor folk vil finne trygghet, ro og orden. Vi må bekjempe narkotika, hver i sitt miljø. Vi må kjempe for vår frihet, fra nød, kaos og overbefolkning. For kvinnenes rett til å bestemme selv over seg og sitt. Og vi må kjempe for positiv utvikling av et sunt og moderne industrisamfunn, med trygghet og vern om alle våre nasjonale rettigheter.  
<span id="rp-innrykk">Vi må be alle å tenke over hva kampen gjelder: Miljøet i boligområder og i skoler, på arbeidsplasser, i gatene og på resauranter og spisesteder, hvor folk vil finne trygghet, ro og orden. Vi må bekjempe narkotika, hver i sitt miljø. Vi må kjempe for vår frihet, fra nød, kaos og overbefolkning. For kvinnenes rett til å bestemme selv over seg og sitt. Og vi må kjempe for positiv utvikling av et sunt og moderne industrisamfunn, med trygghet og vern om alle våre nasjonale rettigheter.</span>


1. Vi er alt i den situasjon at vi må kjempe for vår egen kultur i vårt eget land. Om vi ikke tar kampen opp, vil vi om få år med ukontrollert, skadelig innvandring, utvikle det samme samfunnsmønster, med kaos og nød, narkotika og sultedød, som er vanlig i den tredje verden. Det er det vi må kjempe for å unngå. Og for å unngå det må vi også bekjempe selve årsaken, nemlig Islam og andre nødspredende,barbariske religioner.  
<span id="rp-innrykk">1. Vi er alt i den situasjon at vi må kjempe for vår egen kultur i vårt eget land. Om vi ikke tar kampen opp, vil vi om få år med ukontrollert, skadelig innvandring, utvikle det samme samfunnsmønster, med kaos og nød, narkotika og sultedød, som er vanlig i den tredje verden. Det er det vi må kjempe for å unngå. Og for å unngå det må vi også bekjempe selve årsaken, nemlig Islam og andre nødspredende,barbariske religioner.</span>


Verden har nok av bevis for at religionsfanatisme er årsak til overbefolkning og nød. Religionens bud er «fyll jorden» med nye menneskeliv, selv om matfatene er tomme. Islam er på fremmarsj i hele verden. Til tross for at det er kjent, at den verste tortur mot kvinner og barn (omskjæring) skjuler seg bak disse bastioner av barbari på de kontinent som domineres av Islam. At Islam likevel får lov å bre seg, sier ikke så lite om den forskruede verden vi lever i.  
<span id="rp-innrykk">Verden har nok av bevis for at religionsfanatisme er årsak til overbefolkning og nød. Religionens bud er «fyll jorden» med nye menneskeliv, selv om matfatene er tomme. Islam er på fremmarsj i hele verden. Til tross for at det er kjent, at den verste tortur mot kvinner og barn (omskjæring) skjuler seg bak disse bastioner av barbari på de kontinent som domineres av Islam. At Islam likevel får lov å bre seg, sier ikke så lite om den forskruede verden vi lever i.</span>


Det lovpriste Islamske «broderskap» basert på terror, er religionsfanatisk politikk. Som vederlag for å underkaste seg regimet Islam, får menn full frihet til å kjøpe og utnytte kvinner som de selv lyster. Derved har nettopp denne religion særdeles stor tiltrekning på millioner av primitive menn. Mannsreligionene bruker kvinneundertrykkelse som lokkemat og belønning for blind underkastelse.  
<span id="rp-innrykk">Det lovpriste Islamske «broderskap» basert på terror, er religionsfanatisk politikk. Som vederlag for å underkaste seg regimet Islam, får menn full frihet til å kjøpe og utnytte kvinner som de selv lyster. Derved har nettopp denne religion særdeles stor tiltrekning på millioner av primitive menn. Mannsreligionene bruker kvinneundertrykkelse som lokkemat og belønning for blind underkastelse.</span>


Det de Islamske ledere frykter mest, er utvikling til moderne samfunn som frigjør kvinnene. For kvinneslaveriet er jo selve forutsetningen for at Islam får tilslutning.  
<span id="rp-innrykk">Det de Islamske ledere frykter mest, er utvikling til moderne samfunn som frigjør kvinnene. For kvinneslaveriet er jo selve forutsetningen for at Islam får tilslutning.</span>


2. Islamittenes horder i vår hovedstad, fremmedarbeiderne, vil bygge moské. Det er intet mindre enn et frekt forsøk på å innføre barbari i et sivilisert land.  
<span id="rp-innrykk">2. Islamittenes horder i vår hovedstad, fremmedarbeiderne, vil bygge moské. Det er intet mindre enn et frekt forsøk på å innføre barbari i et sivilisert land.</span>


Vi ønsker ikke å diskutere om hver enkelt islamitt har barbarisk eller kriminell innstilling. Men etter som de ønsker å bygge moské, og underkaster seg den Islamske religion, så må vi ha rett til å regne med, at de ikke har lagt igjen deler av sin religion på våre landegrenser når de vandret inn i Norge.  
<span id="rp-innrykk">Vi ønsker ikke å diskutere om hver enkelt islamitt har barbarisk eller kriminell innstilling. Men etter som de ønsker å bygge moské, og underkaster seg den Islamske religion, så må vi ha rett til å regne med, at de ikke har lagt igjen deler av sin religion på våre landegrenser når de vandret inn i Norge.</span>


Norsk presse og massemedia, som står bak de partier, som mener det er  
<span id="rp-innrykk">Norsk presse og massemedia, som står bak de partier, som mener det er</span>


Side:1309  
Side:1309  


riktig å innføre billig arbeidskraft fra den tredje verden, prøver å skjule skadevirkningene, ved å påpynte den Islamske religion, med benevnelsen «fremmedarbeidernes kultur», en slik fortolkning er bevisst misvisende, og er et misbruk av ordet kultur. Da kultur og kulturell utvikling bare kan brukes om foredling og positiv utvikling.  
<span id="rp-innrykk">riktig å innføre billig arbeidskraft fra den tredje verden, prøver å skjule skadevirkningene, ved å påpynte den Islamske religion, med benevnelsen «fremmedarbeidernes kultur», en slik fortolkning er bevisst misvisende, og er et misbruk av ordet kultur. Da kultur og kulturell utvikling bare kan brukes om foredling og positiv utvikling.</span>


Ingen kan hjelpe de mange u-land ut av bakevje og politisk uføre, om de ikke vil befri seg fra de primitive, barbariske religioner. Og vi hjelper dem ikke ved å godta og utbrede disse religioner også til siviliserte og kultiverte nasjoner.  
<span id="rp-innrykk">Ingen kan hjelpe de mange u-land ut av bakevje og politisk uføre, om de ikke vil befri seg fra de primitive, barbariske religioner. Og vi hjelper dem ikke ved å godta og utbrede disse religioner også til siviliserte og kultiverte nasjoner.</span>


Det er ikke spørsmål om å gi avkall på guddommelige begreper. For Gud eller Allah er ikke religionene. Religionene er bare menns ynkelige forsøk på å sette det guddommelige på papiret, og derfor er religionene spekket med primitive menns uhyggelige egoisme.  
<span id="rp-innrykk">Det er ikke spørsmål om å gi avkall på guddommelige begreper. For Gud eller Allah er ikke religionene. Religionene er bare menns ynkelige forsøk på å sette det guddommelige på papiret, og derfor er religionene spekket med primitive menns uhyggelige egoisme.</span>


La oss bekjempe barbarismens utbredelse, selv når den kalles religion og kultur.»  
<span id="rp-innrykk">La oss bekjempe barbarismens utbredelse, selv når den kalles religion og kultur.»</span>


Den annen løpeseddel har overskriften «Protest mot moské», oppgir å skrive seg fra Organisasjonen mot skadelig innvandring i Norge, er underskrevet av domfelte og har denne tekst:  
Den annen løpeseddel har overskriften «Protest mot moské», oppgir å skrive seg fra Organisasjonen mot skadelig innvandring i Norge, er underskrevet av domfelte og har denne tekst:  


«Vær med å bekjemp barbari-religionen Islams utbredelse i Norge!  
<span id="rp-innrykk">«Vær med å bekjemp barbari-religionen Islams utbredelse i Norge!</span>


Religionen Islam er verdens råeste mannsreligion. Fanatisk politikk og lovverk som nådeløst utøver rå totalitær-diktatur. Terror og tortur utføres efter Koranens bud. Disse bud og lover er i strid med norsk lov på alle de mest betydelige og avgjørende områder. Derfor er det absurd, ulogisk og totalt fornuftstridig å bringe Islam inn i Norge ved å tillate bygging av moskéer. Det er bevisst å gå inn for å innføre kriminalitet.  
<span id="rp-innrykk">Religionen Islam er verdens råeste mannsreligion. Fanatisk politikk og lovverk som nådeløst utøver rå totalitær-diktatur. Terror og tortur utføres efter Koranens bud. Disse bud og lover er i strid med norsk lov på alle de mest betydelige og avgjørende områder. Derfor er det absurd, ulogisk og totalt fornuftstridig å bringe Islam inn i Norge ved å tillate bygging av moskéer. Det er bevisst å gå inn for å innføre kriminalitet.</span>


Oslo Bystyre tillater seg å la sine egne borgere lide nød, for å bruke enorme beløp til utbygging for de islamittiske fremmedarbeidere. Denne uverdige og geskjeftige trang til å hjelpe frem selv negativ utvikling, er misforstått og feil plassert humanitet.  
<span id="rp-innrykk">Oslo Bystyre tillater seg å la sine egne borgere lide nød, for å bruke enorme beløp til utbygging for de islamittiske fremmedarbeidere. Denne uverdige og geskjeftige trang til å hjelpe frem selv negativ utvikling, er misforstått og feil plassert humanitet.</span>


Islams lover og ideologi krenker menneskerettighetene, og er en skjensel mot alle siviliserte verdier. De Islamske kontinenter er bastioner av barbari. Islam er en tragedie for verden som helhet, men for den tredje verden i sær.  
<span id="rp-innrykk">Islams lover og ideologi krenker menneskerettighetene, og er en skjensel mot alle siviliserte verdier. De Islamske kontinenter er bastioner av barbari. Islam er en tragedie for verden som helhet, men for den tredje verden i sær.</span>


Islamittene kommer for å gjøre krav på våre rettigheter, for etter Koranens bud er det ikke synd å stjele fra den hvite rase.  
<span id="rp-innrykk">Islamittene kommer for å gjøre krav på våre rettigheter, for etter Koranens bud er det ikke synd å stjele fra den hvite rase.</span>


3. La oss ikke sove mens barbariene invaderer vårt fedreland!  
<span id="rp-innrykk">3. La oss ikke sove mens barbariene invaderer vårt fedreland!</span>


Befolkningen i Oslo har bedt vår organisasjon å samle protester mot moské.  
<span id="rp-innrykk">Befolkningen i Oslo har bedt vår organisasjon å samle protester mot moské.</span>


Send oss dertor din protest, og vi bringer alle protester samlet videre til Oslo Bystyre. Skriv et kort eller brev, eller skriv bakpå innmeldings-postgirokortet.  
<span id="rp-innrykk">Send oss dertor din protest, og vi bringer alle protester samlet videre til Oslo Bystyre. Skriv et kort eller brev, eller skriv bakpå innmeldings-postgirokortet.</span>


O.b.s. Det er ikke nødvendig å være medlem av vår org. for å sende protest mot moské. Medlemskontingenten i år er kr. 25.-. Medlemskapet er hemmelig for alle som ønsker det.»  
<span id="rp-innrykk">O.b.s. Det er ikke nødvendig å være medlem av vår org. for å sende protest mot moské. Medlemskontingenten i år er kr. 25.-. Medlemskapet er hemmelig for alle som ønsker det.»</span>


Baksiden av denne løpeseddel er sålydende:  
Baksiden av denne løpeseddel er sålydende:  


«Realiteter og appell til sunn fornuft!  
<span id="rp-innrykk">«Realiteter og appell til sunn fornuft!</span>


4. Vårt fedreland trues av horder av fremmedarbeidere, som  
<span id="rp-innrykk">4. Vårt fedreland trues av horder av fremmedarbeidere, som</span>


Side:1310  
Side:1310  


kommer med sine storfamilier for å utnytte våre sosiale goder. De fleste tilhører Islam, religionen som skaper nød.  
<span id="rp-innrykk">kommer med sine storfamilier for å utnytte våre sosiale goder. De fleste tilhører Islam, religionen som skaper nød.</span>


Islam kalles religion, lovverk og kultur, men er faktisk betegnelse for terrorisme, rå mannsreligion og kvinneundertrykkelse, hensynsløs overbefolkning og enorm nød.  
<span id="rp-innrykk">Islam kalles religion, lovverk og kultur, men er faktisk betegnelse for terrorisme, rå mannsreligion og kvinneundertrykkelse, hensynsløs overbefolkning og enorm nød.</span>


5. De Islamske kontinenter er bastioner av barbarisme, og det er denne form for skjensel og skam for hele den siviliserte verden, som nå skal få utbredelse i Norge.  
<span id="rp-innrykk">5. De Islamske kontinenter er bastioner av barbarisme, og det er denne form for skjensel og skam for hele den siviliserte verden, som nå skal få utbredelse i Norge.</span>


Bygging av moské støttes av våre egne utnyttere, som er behjelpelig med agitasjon og påpynting med fine benevnelser. Aftenposten, som også stadig agiterer for import av «billig» arbeidskraft, benevner tiltaket som «berikende kultur», og Oslo's Høyreordfører er «glad for at islamittene mener noe med sin religions-fanatisme»  
<span id="rp-innrykk">Bygging av moské støttes av våre egne utnyttere, som er behjelpelig med agitasjon og påpynting med fine benevnelser. Aftenposten, som også stadig agiterer for import av «billig» arbeidskraft, benevner tiltaket som «berikende kultur», og Oslo's Høyreordfører er «glad for at islamittene mener noe med sin religions-fanatisme»</span>


6. Fremmedarbeiderne erobrer vårt arbeidsmarked ved hjelp av bestikkelser. I sær ved å tilby sin arbeidskraft billig. 1 program for fremmedarbeidere i radio og T.V. har de fått god anledning til å agitere for sin «billige» arbeidskraft.  
<span id="rp-innrykk">6. Fremmedarbeiderne erobrer vårt arbeidsmarked ved hjelp av bestikkelser. I sær ved å tilby sin arbeidskraft billig. 1 program for fremmedarbeidere i radio og T.V. har de fått god anledning til å agitere for sin «billige» arbeidskraft.</span>


Men baksiden av medaljen, av denne generøse gave til grådige arbeidsgivere er, at mange fremmedarbeidere må be om sosialhjelp fordi de ikke makter sine forsørgelsesplikter. For ingen kan leve av å gi bort sin arbeidskraft billig i Norge.  
<span id="rp-innrykk">Men baksiden av medaljen, av denne generøse gave til grådige arbeidsgivere er, at mange fremmedarbeidere må be om sosialhjelp fordi de ikke makter sine forsørgelsesplikter. For ingen kan leve av å gi bort sin arbeidskraft billig i Norge.</span>


Staten har nå fått alvorlige finansieringsproblemer, da sosialbudsjettet ikke strekker til for våre egne nødvendige utgifter, til gamle og syke, uføre og minstepensjonister.  
<span id="rp-innrykk">Staten har nå fått alvorlige finansieringsproblemer, da sosialbudsjettet ikke strekker til for våre egne nødvendige utgifter, til gamle og syke, uføre og minstepensjonister.</span>


Kan man vente annet, når sosialbudsjettet skal subsidiere den billige importerte arbeidskraft, som foræres disse mange-millionærer som driver de store hotell og restaurant-kjeder, og ellers andre griske og kyniske bedriftseiere.  
<span id="rp-innrykk">Kan man vente annet, når sosialbudsjettet skal subsidiere den billige importerte arbeidskraft, som foræres disse mange-millionærer som driver de store hotell og restaurant-kjeder, og ellers andre griske og kyniske bedriftseiere.</span>


I realiteten er det ikke bare fremmedarbeiderne, men i høy grad deres arbeidsgivere som får sosial støtte, ved på den måte å skaffe seg billig og lønnsom arbeidskraft.  
<span id="rp-innrykk">I realiteten er det ikke bare fremmedarbeiderne, men i høy grad deres arbeidsgivere som får sosial støtte, ved på den måte å skaffe seg billig og lønnsom arbeidskraft.</span>


Spekulanter i «billig» importert arbeidskraft, bruker fremmedarbeiderne til å presse de norske arbeidstakere ut av sine bedrifier. for derved kan de få inn den «billige» arbeidskraften som ikke stiller krav til bedrifien, men til sosiale støtteordninger.  
<span id="rp-innrykk">Spekulanter i «billig» importert arbeidskraft, bruker fremmedarbeiderne til å presse de norske arbeidstakere ut av sine bedrifier. for derved kan de få inn den «billige» arbeidskraften som ikke stiller krav til bedrifien, men til sosiale støtteordninger.</span>


Det er også oppsiktsvekkende at fremmedarbeider, til tross for lav lønn og store familier å forsørge, kan sende store beløp ut av landet. Det burde være en oppgave for våre myndigheter å undersøke hvor meget av disse penger som er tjent på ærlig arbeid.  
<span id="rp-innrykk">Det er også oppsiktsvekkende at fremmedarbeider, til tross for lav lønn og store familier å forsørge, kan sende store beløp ut av landet. Det burde være en oppgave for våre myndigheter å undersøke hvor meget av disse penger som er tjent på ærlig arbeid.</span>


7. Det vi vet er, at enorme kvanta av narkotika produseres i fremmedarbeidernes hjemland, og omsettes i hele den vestlige verden. Og at fremmedarbeidere over hele Europa kan sende milliarder av kroner hjem, som ikke kan være tjent på bare ærlig arbeid.  
<span id="rp-innrykk">7. Det vi vet er, at enorme kvanta av narkotika produseres i fremmedarbeidernes hjemland, og omsettes i hele den vestlige verden. Og at fremmedarbeidere over hele Europa kan sende milliarder av kroner hjem, som ikke kan være tjent på bare ærlig arbeid.</span>


Skadelig innvandring, i sær fra den tredje verden, stinker av bestikkelser.  
<span id="rp-innrykk">Skadelig innvandring, i sær fra den tredje verden, stinker av bestikkelser.</span>


Bispemøtet i høst, bestemte at Kirken skal sette i gang storaksjon for disse fremmedarbeidere for at de skal få presset sine storfamilier inn i Norge, uhindret av noen innvandrerbestemmelser, uten hensyn til husnød og arbeidsledighet.  
<span id="rp-innrykk">Bispemøtet i høst, bestemte at Kirken skal sette i gang storaksjon for disse fremmedarbeidere for at de skal få presset sine storfamilier inn i Norge, uhindret av noen innvandrerbestemmelser, uten hensyn til husnød og arbeidsledighet.</span>


Aksjonen begrunnes med at Kirken ønsker å hjelpe Islam inn i Norge, mot at Kirken får lov å drive misjon i de land som domineres av Islam. Mange har  
<span id="rp-innrykk">Aksjonen begrunnes med at Kirken ønsker å hjelpe Islam inn i Norge, mot at Kirken får lov å drive misjon i de land som domineres av Islam. Mange har</span>


Side:1311  
Side:1311  


gjort veldedighet til en levevei for seg selv. Legg merke til at religionene ønsker ikke å forhindre at nød oppstår, på grunn av overbefolkning, som er årsak til all håpløs nød.  
<span id="rp-innrykk">gjort veldedighet til en levevei for seg selv. Legg merke til at religionene ønsker ikke å forhindre at nød oppstår, på grunn av overbefolkning, som er årsak til all håpløs nød.</span>


Veldedighetsmakerne vil ha nød, og har bruk for nød for å kunne ha påskudd til å fortsette med tigging og veldedighet. Det er deres vei til selvgod glorifilering.  
<span id="rp-innrykk">Veldedighetsmakerne vil ha nød, og har bruk for nød for å kunne ha påskudd til å fortsette med tigging og veldedighet. Det er deres vei til selvgod glorifilering.</span>


Om de virkelig syntes synd på de som lider, nettopp på grunn av den overbefolkning som skyldes religionene, så skulle de nok være med på å forhindre at millioner av barn kommer til verden, bare til sult, sykdom og lidelser.  
<span id="rp-innrykk">Om de virkelig syntes synd på de som lider, nettopp på grunn av den overbefolkning som skyldes religionene, så skulle de nok være med på å forhindre at millioner av barn kommer til verden, bare til sult, sykdom og lidelser.</span>


Bekjemp religioner som skaper nød! Bekjemp barbarienes utbredelse i vårt fedreland!»  
<span id="rp-innrykk">Bekjemp religioner som skaper nød! Bekjemp barbarienes utbredelse i vårt fedreland!»</span>


Den siste løpeseddel har samme overskrift, samme kildeangivelse og følgende tekst:  
Den siste løpeseddel har samme overskrift, samme kildeangivelse og følgende tekst:  


«Vær med å bekjemp religionen Islam! La den ikke få utbredelse i Norge!  
<span id="rp-innrykk">«Vær med å bekjemp religionen Islam! La den ikke få utbredelse i Norge!</span>


Religionen Islam er verdens råeste mannsreligion. Fanatisk politikk og lovverk som nådeløst utøver totalitær diktatur. Terror og tortur utføres efter Koranens bud.  
<span id="rp-innrykk">Religionen Islam er verdens råeste mannsreligion. Fanatisk politikk og lovverk som nådeløst utøver totalitær diktatur. Terror og tortur utføres efter Koranens bud.</span>


Islam's bud og lover er i strid med norsk lov på alle de mest betydelige og avgjørende områder. Derfor er det absurd, ulogisk og fornuftstridig å bringe Islam inn i Norge ved å tillate bygging av moskéer. Det er, bevisst å gå inn for å innføre kriminalitet. Bygging av moské er hyllest og stor ærespris til barbari, og til et av verdens verste totalitærsystemer.  
<span id="rp-innrykk">Islam's bud og lover er i strid med norsk lov på alle de mest betydelige og avgjørende områder. Derfor er det absurd, ulogisk og fornuftstridig å bringe Islam inn i Norge ved å tillate bygging av moskéer. Det er, bevisst å gå inn for å innføre kriminalitet. Bygging av moské er hyllest og stor ærespris til barbari, og til et av verdens verste totalitærsystemer.</span>


Massemedia varsler nullvekst i Oslo kommune, fordi den økonomiske situasjon er prekær. Både de eldre og andre grupper lider nød, og byens befolkning er rystet over utviklingen. Sparingen i helsesektoren er en skandale, og det er krise i helse- og sosialvesenet.  
<span id="rp-innrykk">Massemedia varsler nullvekst i Oslo kommune, fordi den økonomiske situasjon er prekær. Både de eldre og andre grupper lider nød, og byens befolkning er rystet over utviklingen. Sparingen i helsesektoren er en skandale, og det er krise i helse- og sosialvesenet.</span>


Likevel har Oslo kommune råd til å gi bort en verdifull tomt til moské.  
<span id="rp-innrykk">Likevel har Oslo kommune råd til å gi bort en verdifull tomt til moské.</span>


Misforstått og feil plassert humanitær edelmodighet er tydeligvis en sykelig trang som angriper folkevalgte når de får makt og skal forvalte andres skattepenger.  
<span id="rp-innrykk">Misforstått og feil plassert humanitær edelmodighet er tydeligvis en sykelig trang som angriper folkevalgte når de får makt og skal forvalte andres skattepenger.</span>


De folkevalgte, og politikere ellers, nevner aldri sitt ansvar for den norske befolkning (og om noen nevner det kalles det straks rasisme), men bevilgninger til u-hjelp og innvandrere begrunnes stadig med at våre politikere føler ansvar for å hjelpe. NORAD ruller milliarder av norske kroner ut av landet, til bistand for land som er rikere enn Norge, men som bare ødelegger for seg selv eller herjes av regimer. Det bør bli slutt med å overføre andre lands problemer til Norge.  
<span id="rp-innrykk">De folkevalgte, og politikere ellers, nevner aldri sitt ansvar for den norske befolkning (og om noen nevner det kalles det straks rasisme), men bevilgninger til u-hjelp og innvandrere begrunnes stadig med at våre politikere føler ansvar for å hjelpe. NORAD ruller milliarder av norske kroner ut av landet, til bistand for land som er rikere enn Norge, men som bare ødelegger for seg selv eller herjes av regimer. Det bør bli slutt med å overføre andre lands problemer til Norge.</span>


Er Norge tjent med å styres av politikere som er mest opptatt av å hjelpe andre nasjoner? Mange av disse som figurerer i de folkevalgtes rekker mener tydeligvis også at det er likegyldig om Norge er befolket med nordmenn eller med asiatere og afrikanere. Og nettopp denslags holdninger er livsfarlige for et lite land som Norge. Det er på høy tid å få bedre kontroll og kritisk vurdering av de som skal velges til å styre landet. Tilfeldighet og planløst svermeri preger norsk politikk nå, og er grunnen til uro og engstelse i hele folket.  
<span id="rp-innrykk">Er Norge tjent med å styres av politikere som er mest opptatt av å hjelpe andre nasjoner? Mange av disse som figurerer i de folkevalgtes rekker mener tydeligvis også at det er likegyldig om Norge er befolket med nordmenn eller med asiatere og afrikanere. Og nettopp denslags holdninger er livsfarlige for et lite land som Norge. Det er på høy tid å få bedre kontroll og kritisk vurdering av de som skal velges til å styre landet. Tilfeldighet og planløst svermeri preger norsk politikk nå, og er grunnen til uro og engstelse i hele folket.</span>


8. Islamittene (som formerer seg eksplosjonsaktig og er tallrike som havets sand) kommer for å gjøre krav på våre rettigheter, for efter Koranens bud er det ikke synd å stjele fra den hvite rase. Islams lover og ideologier krenker menneskerettighetene,  
<span id="rp-innrykk">8. Islamittene (som formerer seg eksplosjonsaktig og er tallrike som havets sand) kommer for å gjøre krav på våre rettigheter, for efter Koranens bud er det ikke synd å stjele fra den hvite rase. Islams lover og ideologier krenker menneskerettighetene,</span>


Side:1312  
Side:1312  


og er en skjensel for alle siviliserte verdier... De islamske kontinenter er bastioner av barbari. Religionen Islam er en tragedie for verden som helhet, og for disse land som benevnes som «den tredje verden» i særdeleshet.  
<span id="rp-innrykk">og er en skjensel for alle siviliserte verdier... De islamske kontinenter er bastioner av barbari. Religionen Islam er en tragedie for verden som helhet, og for disse land som benevnes som «den tredje verden» i særdeleshet.</span>


Vær derfor med på underskriftskampanje mot moské i Norges hovedstad. Skriv på baksiden av dette opprop, eller på kort eller brev, og send protesten til vår organisasjon, og vi sender alle protester samlet til Oslo bystyre. (Få med naboer og bekjente).  
<span id="rp-innrykk">Vær derfor med på underskriftskampanje mot moské i Norges hovedstad. Skriv på baksiden av dette opprop, eller på kort eller brev, og send protesten til vår organisasjon, og vi sender alle protester samlet til Oslo bystyre. (Få med naboer og bekjente).</span>


O.b.s. Det er unødvendig å være medlem av organisasjonen for å være med på vår kampanje mot moské. Men for de som ønsker å bli medlemmer er kontingenten kr. 25,-. Medlemskapet er hemmelig for alle som ønsker det (dersom noen frykter å bli utsatt for politisk mobbing) som også er en følge av skadelig innvandring.»  
<span id="rp-innrykk">O.b.s. Det er unødvendig å være medlem av organisasjonen for å være med på vår kampanje mot moské. Men for de som ønsker å bli medlemmer er kontingenten kr. 25,-. Medlemskapet er hemmelig for alle som ønsker det (dersom noen frykter å bli utsatt for politisk mobbing) som også er en følge av skadelig innvandring.»</span>


Løpesedlene fremtrer som agitatoriske appeller med en samling av sterkt følelsesladede og fordømmende utsagn. I utgangspunktet knytter de seg til norsk innvandringspolitikk og til religionen Islam. Men også islamske innvandrere i Norge blir gjort til gjenstand for en krass og ensidig negativ omtale.  
Løpesedlene fremtrer som agitatoriske appeller med en samling av sterkt følelsesladede og fordømmende utsagn. I utgangspunktet knytter de seg til norsk innvandringspolitikk og til religionen Islam. Men også islamske innvandrere i Norge blir gjort til gjenstand for en krass og ensidig negativ omtale.  
Linje 291: Linje 297:
Jeg stemmer for denne  
Jeg stemmer for denne  


dom:  
 
<span id="slutning"><center><b>D O M :</b></center></span>


I herredsrettens dom gjøres den endring at straffen settes til betinget fengsel i 60 - seksti - dager.  
I herredsrettens dom gjøres den endring at straffen settes til betinget fengsel i 60 - seksti - dager.  


Dommer Holmøy: Jeg er i det vesentlige og i resultatet enig med førstvoterende, dommer Aasland.  
 
Dommer <b>Holmøy</b>: Jeg er i det vesentlige og i resultatet enig med førstvoterende, dommer Aasland.  


Side:1319  
Side:1319  


Dommer Endresen: Jeg er i det vesentlige og i resultatet enig med annenvoterende, dommer Schweigaard Selmer.  
Dommer <b>Endresen</b>: Jeg er i det vesentlige og i resultatet enig med annenvoterende, dommer Schweigaard Selmer.  


Dommer Bølviken: Likeså.  
Dommer <b>Bølviken</b>: Likeså.  


Etter stemmegivningen avsa Høyesterett dom overensstemmende med annenvoterendes konklusjon.  
Etter stemmegivningen avsa Høyesterett dom overensstemmende med annenvoterendes konklusjon.  




Av herredsrettens dom (dommer Olaf Hagen med domsmenn):  
<b>Av herredsrettens dom (dommer Olaf Hagen med domsmenn):</b>


Statsadvokatene i Eidsivating har den 9. desember 1980 satt A, født xx.xx.1919, under tiltale ved Asker og Bærum herredsrett til fellelse etter straffelovens §135a - - -  
Statsadvokatene i Eidsivating har den 9. desember 1980 satt A, født xx.xx.1919, under tiltale ved Asker og Bærum herredsrett til fellelse etter straffelovens §135a - - -  
Linje 402: Linje 410:
Rettelse  
Rettelse  


I Rt. nr. 19/1981 208,5. linje ovenfra skal det stå kreditorenes og ikke debitorenes.  
I [[Rt-1981-208]], 5. linje ovenfra skal det stå kreditorenes og ikke debitorenes.  


[[Kategori:Høyesterett]]
[[Kategori:Høyesterett]]